דף 1 מתוך 1

שיחות בטלפון נייד במרחב הציבורי

נשלח: ד' ינואר 12, 2022 12:49 pm
על ידי חכם בעיניו
בס"ד
נתקלתי שלא במתכוון באתר "ואהבת כמוך" ובפורום חשוב זה ושמחתי כעל כל הון! סוף סוף קיים ב"ה במה מכובדת שניתן להעלות נושאים בכל עניני בין אדם לחבירו השכיחים תמיד ולדון בהם בכובד ראש. יחולו ברכות על ראש המארגנים וחפץ ה' בידם יצלח.
רציתי להתייחס לנושא הבוער - זמירות הניידים בבית הכנסת באמצע התפילה.
רבות דובר וידובר בנושא כאוב זה: אין הכוונה כאן לניהול שיחות טלפון ממש בביהכ"נ, שב"ה רק יחידים נכשלים בכך...וגם בנושא השיחה באמצע התפילה בכלל רואים היום שיפור רציני. בבתי כנסת רבים מאוד קבלו עליהם המתפללים לשמור על שתיקה לפחות בשעת התפילה.
ובפרט בזמנינו שגזירת שמים היא שאנו נזרקים מבתי הכנסת ומגבילים את מספר המתפללים עקב המגפה, הלא דבר הוא!
ברצוני להדגיש, נוסף על חילול מקדש מעט ובזיון התפילה. יש כאן פן של בין אדם לחברו במה שמבלבלים מתפללים אחרים, מפריעים לריכוז ומפסיקים את ההמשכיות... ואם הקפידו חז"ל ואסרו לעבור תוך ד' אמות של מתפלל, ולפי כמה פוסקים הטעם משום בלבול כוונתו, הרי שזמירות הניידים ודאי מבלבלים לא פחות. ומי יודע אולי אף יש כאן חיוב בקשת מחילה מציבור המתפללים?
כל זאת נוסף על העוול הגדול "בין אדם לעצמו" שאדם זה גורם לעצמו! הוא דוחה בכח את ההזדמנות לצלול לתוך עומק התפילה ולהתנתק אפילו לשעה קלה מהבלי העולם.
לדעתי, לא רטט ולא שקט פשוט כיבוי טוטאלי של המכשיר.
הלא גם כשזה על שקט, מחוברים למכשיר נפשית ע"י המידע על הצג מזה שחיפש אותנו. אבל כשאתה מכבה המוח מתנתק מהמכשיר, בדוק ומנוסה!
כשמתרגלים, זה פשוט נהדר. כי הא בהא תליא, ככל שאתה מתנתק מהטלפון, אתה יותר מתחבר לתפילה וכשמחוברים לתפילה אפשר בברכת שמע קולנו אחד בכוונה להרוויח יותר מכל שיחת טלפון שהיא...
כדאי מאד לעורר על כך שוב ושוב. כי המגפה הזאת מתפשטת לדאבוננו וכל הזמן שוברת שיאים חדשים. בעיני ראיתי אדם מקבל שיחה באמצע גלילת ספר התורה עוזב הכל, מבקש מאחר להמשיך לגלול ורץ החוצה כדי לענות
אדם לאדם

Re: שיחות בטלפון נייד במרחב הציבורי

נשלח: ה' ינואר 13, 2022 10:01 am
על ידי צ.פ.ת.
אדם לאדם צודק מאוד עקרונית יישר כח על עצם העלאתו של הנושא.
אולם לדעתי קיים צד נוסף למטבע זו.
הצד של המתקשרים... קורה לא אחת שאנשים מחפשים אותו באופן דחוף, לו יהא שזאת "רק" אשתו או הורים מבוגרים והרבה עוגמת נפש נגרמת להם ע"י כיבוי המכשיר. אבל אם רק משתיק ומיד בסיום התפילה מחוץ לבית הכנסת בודק אם התקשרו, עדיין אפשר לתקן לפעמים.
לדעתי זו הדרך הממוצע והנכון, רק להשתיק את הנייד גם ה"רטט" ולא לכבות לגמרי, והכותב הפריז בכך שתובע כיבוי מוחלט של המכשיר כדי להתנתק לגמרי מהבלי העולם הזה. לכאורה, התחושה שמא מחמיצים שיחה חשובה דוקא קושרת את האדם לעולם הזה ולנייד שלו. לעומת זאת, כשהוא רק מושתק ומוצנע בתוך, או מתחת, לתיק הטלית אנו מרוויחים לכאורה מכל הכיוונים. חוץ ממה שאין דרכו של אדם לאדם זה שווה לכל נפש כידוע ותפסת מרובה וכו'.
...אולם יש לטכס עצות שלא לשכוח להדליק המכשיר שוב בצאתו מבית הכנסת, שאז ודאי יש בכך משום גרימת צער מיותר למתקשרים ופגיעה בבין אדם לחברו.
אשמח שיתקנו אותי אם אני טועה.
צ.פ.ת.

Re: שיחות בטלפון נייד במרחב הציבורי

נשלח: ה' ינואר 13, 2022 10:09 am
על ידי האמת ממי שאמרו
יהודי פשוט אני ואין בדעתי להכניס ראשי ולהכריע בין החכמים "אדם לאדם" ו"צ.פ.ת." אבל אם כבר העלו את נושא הניידים בהקשר לבין אדם לחברו ברצוני לעורר, או יותר נכון להזכיר, שתי נקודות הנוגעות למעשה....
א) המנהג הלא טוב לדעתי להתעלם ולא לענות. לפעמים לא נעים לענות כגון שהלה ביקש איזה טובה וכדומה, אבל כשלא עונים וגורמים שההוא יתקשר שוב ושוב גורמים לו צער וטירחה מיותרת, אולי עדיף לענות מה שצריך ולא להסתתר. במקרים קיצוניים יש שמוסיפים את המספר לרשימת הדחיה וכדי בזיון וקצף...
ב) ניהול שיחות וכל העניינים האישיים בקול רעש גדול במקומות ציבוריים ובפרט באוטובוסים וכדומה במקומות שהמאזינים אין להם לאן לברוח ומוכרחים לשבת שעות ולהקשיב לכל פרטי פרטים של חיי המדבר אם לטוב אם למוטב.
כל כך כואב לעקוב אחר ירידת הדורות, עד לא מזמן כשרצו לדבר דיברו רק בבית. בהמשך הציבו טלפונים ציבוריים ברחוב לדברים דחופים אבל בתוך "בודקה" סגורה, למי שעדיין זוכר. לאחר שנים ויתרו על הבודקה והציבו מתקנים מפלסטיק שקוף העוטף את הראש לבל ישמעו חלילה מה מדברים, בשלב מאוחר יותר, נכנסו הניידים שבהתחלה היו רק נחלת יחידים והיו לוחשים לתוכם. לאט לאט התחילו לדבר יותר ויותר בקול עד שהגענו היום למצב שאנשים הולכים ברחוב וצועקים בקולי קולות לתוך הבלו-טוס שלהם ואפילו לא יודעים למי הם מתכוונים. איזה הידרדרות בצניעות!!
הצעה קטנה למשוחחים באוטובוס בנסיעות ארוכות, כיון שהנוסעים שומעים רק צד אחד ולא מקבלים את כל התמונה הרי שמצד 'זכות הציבור לדעת' אני מציע אחת משתי אפשריות: או שישימו את השיחה על רמקול, או שהמדבר ימסור קודם סקירה קצרה על הנושא לכל השכנים שלו באוטובוס כדי שלא יצטרכו 'לשבור את הראש' כדי להבין דבר מתוך דבר ולקבל את התמונה השלימה.
אין אני מחדש הרבה וכבר עסקו בזה רבים וטובים...אבל כיון שהנושאים כאובים, כדאי להעלות אותם בכל הזדמנות ומעל כל במה.
האמת ממי שאמרו