אסון מירון לאור ההלכה

מנהלים: אדם לאדם, חכם בעיניו

שלח תגובה
אדם לאדם
הודעות: 5
הצטרף: ה' דצמבר 16, 2021 11:49 am

אסון מירון לאור ההלכה

שליחה על ידי אדם לאדם »

האסון המזעזע במירון מזוית ראיה של 'בין אדם לחבירו'
גיליתי לאחרונה את האתר החשוב "ואהבת כמוך" של מכון תורת האדם לאדם, כנראה אתר זה הוא די חדש ועדיין בשלבי הרצה, אבל עונג גדול היה לי למצוא במה שנוכל ללבן ולהעביר חוויות בנושאים חשובים אלו.
אני מרגיש חובה להתייחס לאירוע המזעזע והבלתי נתפס והבלתי נשכח שקרה באתרא קדישא במירון. הפצע הנורא ממאן להתרפא, הלב נקרע כל פעם מחדש כשרואים את התמונות של הפנים העדינות והמחייכות של הקרבנות.
חשוב לחפור ולחקור מי אשם בכל אסון שיש בו הריגה, ולהעניש בחומרה עד כמה שידינו מגעת היום, זהו דעת תורה, ולפחות לעורר עסק גדול ולא לתת לנושא לרדת מסדר היום. ורק כך יכופר. הראיות: עגלה ערופה, העסק הגדול שהתורה מצווה לעשות וגם שבית דין חייבים להצהיר "ידינו לא שפכו את הדם הזה" דהיינו שלא נגרם על ידי התרשלות שהיה יכול למנוע את המקרה (ראה רש"י שם). דיני גואל הדם, דמו של הבל "קול דמי אחיך צועקים אלי מן האדמה...",וכן דמו של זכריה הנביא, (עיין בגיטין דף נ"ז ע"ב דברים נוראים באריכות) והתורה צווחת "כי לארץ לא יכופר אלא בדם שופכו...ולא תחניפו את הארץ" וגו', הדברים ברורים וידועים, וכל זה נוסף על ההרתעה שחייבים ליצור כדי שהדבר לא יישנה. אסור לתת לההרגל וטירדות הזמן להשכיח ולהוריד מסדר היום.
ברור שרצון ה' שנלמד גם מהסיפור לקח, והעונש הוא מידה כנגד מידה כפי שחז"ל מדגישים תמיד, אלא שקשה מאוד לדעת מהו הלקח ואולי לא כולם צריכים ללמוד אותו לקח. אולם אין זה פוטר אותנו מלדון ולחקור בנושא, לא לשכוח ולא להרפות.
צ.פ.ת.
הודעות: 1
הצטרף: ה' ינואר 13, 2022 9:17 am

Re: אסון מירון לאור ההלכה

שליחה על ידי צ.פ.ת. »

ברצוני להצטרף לטענתו הצודקת מאוד של "אדם לאדם" ולהוסיף עוד לאלה שיש להם טענות על הממשלה וכל מיני גורמים שנוברים בענין. אדרבא ואדרבא! ברור שאי אפשר לסמוך על חקירותיהם, והוועדות שלהם באות בדרך כלל רק כדי לטהר את שמם של החשובים והבכירים ולגלגל הכל על איזה שעיר לעזאזל. בסוף ימצאו את האשמים שני שומרים דרוזים זקנים וכו' וכל ה"מאכרים" ידיהם נקיות ולבנות כשלג. ... אבל אדרבא, אנחנו היהדות החרדית דהיינו בתי דינים היו צריכים לחקור לבד כהנה וכהנה לבחוש בענין ולא לסמוך על הוועדות הממשלתיות והשופטים שלהם.... היל"ת.
בלב שבור ורצוץ, פצוע ושותת דם צ.פ.ת.
נערך לאחרונה על ידי צ.פ.ת. ב ה' ינואר 13, 2022 9:21 am, נערך פעם 1 בסך הכל.
אדם לאדם
הודעות: 5
הצטרף: ה' דצמבר 16, 2021 11:49 am

Re: אסון מירון לאור ההלכה

שליחה על ידי אדם לאדם »

רבות עוד ידובר כדי ללמוד את הלקחים, והלוואי שדברים גם ישתנו לטובה. אבל כיון שכבר התייחסו לטרגדיה כמה יהודים טובים, ומעל במות שונות, נראה שגם במה זו ראויה לשמש למטרה זו בעיקר מזוית ראיה של 'בין אדם לחבירו'.
נושא האחדות שהדגישו כמה וכמה דוברים וכותבים, ואפשר להגיד שרוב גדולי הדור הביעו דעה זו, והוא הנושא שעולה מיד בתחילת המחשבה נוכח הקשת הרחב של ההרוגים מכל החוגים ביהדות החרדית, וכפי שהטיב להגדיר זאת הגר"מ שטרנבוך שליט"א ראב"ד ירושלים, כיון שקרה בספירת העומר ודוקא ביום שפסקו מלמות על שלא נהגו כבוד זה בזה... והיום לדאבוננו השטן הזה מרקד בינינו מאוד. עוד אמרו שמאחר שלא היה סיבה חיצונית כמו מחבל ואפילו לא קריסה של מבנה, רק פשוט דחפו והרגו זה את זה והקרבנות היו מכל החוגים ביהדות החרדית, מראה הדבר על מלחמות ומריבות פנימיות בעדה שלנו. ועוד עובדה מצמררת הדמיון של סוג המיתה בתלמידי רבי עקיבא שלפי הגמ' היתה מיתה רעה "אסכרא" והמפרשים מסבירים שמדובר במיתה קשה של חנק שזהו בעצם עיקר סיבת המוות בטרגדיה במירון.
אולם נוסף על תיקון האחדות בעם ישראל בכללות ובפרט בחוגים מסוימים בעוה"ר, לדעתי קיים קשר ישיר של חוסר אחדות לאסון ספציפי זה.
אנחנו גדלנו וגם התרגלנו ל"דחיפות". לדחוף ולהידחף כמעט בכל מקום. לכאורה יסודתו בהררי קודש כשנדחפים לדברי מצוה אם לאדמו"ר או לראש הישיבה וכיו"ב. הדחיפה נתפסת בעינינו כביטוי להתלהבות דקדושה וערגה. אבל כשהדחיפות הללו חוצות את הגבול ועוברות מקודש לחול מגיעים למצבים מביכים מאוד ואף לחילול ה' רציני. לפעמים במקרים קיצוניים אף לסכנת נפשות.
כשאין מספיק אוטובוסים נדחפים פנימה אף שהיעד הוא חול גמור. ב"חלוקה" נדחפים כדי לחסוך את הזמן היקר שמתבזבז בלחכות...וכן הלאה על זה הדרך בחיי יום יום.
הדחיפות הללו הם במהותם "אגואיזם" נקייה. אם אני נדחף פנימה הרי שמישהו אחר ידחף החוצה אלא שאני חושב כרגע רק על עצמי ואחרים לא מעניינים אותי כלל.
ובכלל גם ברוחניות מי אומר שהדחיפות הללו כשרים הם? שמעתי פעם מצדיק גדול שאמר שכל הדחיפות כדי לראות חכם וכדומה גם יסודתם בהררי ה"אגו" והאנוכיות. אני רוצה לראות ולהתקרב לראש הישיבה/ אדמו"ר, לא אכפת לי אם מישהו אחר יורחק. הרי ידוע אמרתו של הגר"י סלנטר זצ"ל כששיבחו חסיד פלוני בפניו, שאל אם ההוא מוכן להתחלף עם החנווני ויעמוד וימכור בחנות והחנווני יכנס לביהמ"ד ללמוד? אם התשובה כן, סימן שהחסיד הזה חסיד אמיתי. כל עבודת ה' שלו לא מתנקז לה"אני" שלו.
ובפרט בטרגדיה במרון הרי לא נדחפו לקודש פנימה אלא מהקודש החוצה אז מה הבהלה? שיקח עוד 5 דקות כדי להגיע הביתה? עדי ראיה מתארים שתחילת הדוחק העצום נוצר כשנדחקו כולם לצאת לאחר הדלקת המדורה... ולפי עדות מפקד המשטרה –שיש לאמת אותה- הדוחק נוצר כי כל אחד רצה להקדים לאוטובוסים כדי להבטיח לעצמו מקום מיד ולא יצטרך לחכות הרבה זמן...
ברור שכשאתה נדחק לאוטובוס מישהו אחר ישאר מאחור...
כשהגיעו אוטובוסים בתחילת הלילה לעיר מסוים כדי להסיע את האנשים למירון ראיתי אנשים נדחפים לעלות והסדרן הערבי צועק ומוציא את הגרון, וכדי בזיון וקצף וכמובן גם חילול ה' עצום. ומה יהיה אם יגיעו למירון כמה דקות מאוחר יותר? יוכלו להישאר בציון 5 דקות נוספות ולהשלים את התהלים שהחסירו. קיימים מקומות נוספים שעוברים אלפים ועשרות אלפים כמו בנמלי תעופה בכל העולם וכדומה ומסתדרים היטיב בלי דחיפות. המחשבה לא נותנת מנוחה, אם היו עוזבים את המתחם של ההדלקה ברוגע ובצורה מסודרת האם היה קורה מה שקרה??!!! אשמח לקבל תגובות ואם אני טועה שיתקנו אותי.
בלב קרוע ומורתח, אדם לאדם
חכם בעיניו
הודעות: 3
הצטרף: ה' דצמבר 16, 2021 11:51 am

Re: אסון מירון לאור ההלכה

שליחה על ידי חכם בעיניו »

לדברי אדם לאדם -
א. כרגע אנו רואים שכל גוף כמעט המתעסק בנושא מוצא שהליקוי הוא דוקא בתחום שבו הוא עסוק כל הזמן. כגון אלה שמעוררים נגד פאה נכרית מנסים לשכנע אותנו שבגלל העוון הזה זה קרה, ואלה שמעוררים נגד פגעי טכנלוגיה בטוחים שבגלל זה הכל קרה, ואלה שעסוקים בבין אדם לחברו ודאי בטוחים שבגלל זלזלול בנושא זה נענשנו...יתכן שאנחנו קרובים מדי לאירוע ויקח זמן רב עד שנוכל להסתכל על מה שקרה ממרחק זמן מבחוץ בלי נגיעות...
ב. קשה להאמין שנוכל לשנות הרגלים בסיסיים כאלה מעל במה כזו או אחרת. להזכיר למי שהספיק לשכוח, לאחר ההלוויה של הרב וואזנר זצ"ל שבה נהרגו .....יהודים גם מחמת דוחק על מדרגות, כעין הטרגדיה במירון אבל בזעיר אנפין, הציבור הזדעזע ותבע שינויים מפליגים בסדרי התאספות המוניות, וגם המשטרה יצאה עם הצהרות רמות שישנו .... אבל לדאבוננו דבר לא קרה בשטח ולא השתפר.
אולם באמת אסור להתייאש. ועוד, שאנחנו חייבים לנסות ולהתריע מעל כל במה כדי שנוכל לרחוץ את ידינו ולהכריז 'ידינו לא שפכו את הדם הזה' אם חס וחלילה יקרה משהו בעתיד.
האמת ממי שאמרו
הודעות: 2
הצטרף: ה' ינואר 13, 2022 9:41 am

Re: אסון מירון לאור ההלכה

שליחה על ידי האמת ממי שאמרו »

אני דוקא רוצה להעלות היבט שאנשים מסויימים יתייחסו לזה כאל טענה שאפיקוסות נזרקה בו ובכל זאת אני מעליה שמא יעשה רושם בלבם של אלו המחפשים את האמת כמו שהיא.
הזלזול של הציבור הישראלי בשמירה מסכנה ומשמירת הבריאות בכלל. תופעה זאת טעונה מחקר מעמיק איך השתרש נוהג פסול זה שאפילו קיבל שם "שיטת הסמוך".
בציבור הכללי בארץ ישראל ידוע האימרה השגורה על פיו של כל אחד "יהיה בסדר" בזמן שבמקומות אחרים בעולם כמו אמריקה, לוקחים בחשבון כל אפשרות אפילו הרחוק ביותר למשל כשהמון גדול מתקדם בלחץ עצום אז מדרגות שם הוא מקום של מוות! מספיק שאדם אחד נופל בתחתית הגרם ומתחיל אפקט של דומינו הפוך. זה שאחריו נתקל בו ונופל גם הוא וזה שאחריהם נופל על שניהם ומתחילה שרשרת ארוכה של נפילות ובר מינן נערמות לערימה אחת גדולה והתוצאות בשטח עגומות כידוע. ולכן מתאמצים לקחת בחשבון תסריט כזה שאחד נופל מכל סיבה שהיא ח"ו.
אך פלא גדול שאנו מוצאים את הזלזול הזה נפוץ מאוד אצל הציבור החרדי. ... ולפעמים המצב אצל יהודים יראים ושלמים אף עולה על הזלזול בציבור הכללי החל מהדברים הפעוטים של יום יום כמו צחצוח שניים, עבור דרך שמירת אכילה בריאה והתעמלות יומית כדי להישמר ממשקל יתר וכל המחלות הכרוכות בו. וכלה בחוקי בטיחות בדרכים, ועד כדי זלזול בתקנים של בטיחות במקומות התאספות של ציבורים גדולים כמו בתי כנסת וכו'.
תוך כדי כך גם נתפסים ומעורבים חוקי הבטיחות עם חוקי המדינה שהחרדים לא מחבבים במיוחד, וודאי לא את המשטרה שאוכפת את החוקים הללו שהם נתפסים כאילו הם נגד הציבור החרדי [ראה ערך 'קורונה' שהרבה התייחסו לשוטרים כאילו הם הנגיף עצמו, ברחו והתחבאו מהם כבורח מן הנגיף.
יתכן שכשיש התנגשות מסויימת בין מצוות לשמים מול שמירת חוקי הזהירות הכף מוכרע לטובת הראשון. הנה יש לנו כאן גמ"ח כלי עזר רפואיים במחסן ליד בניני מגורים, וקורה שריפה -סיפור אמיתי שקרה לא מזמן- ומכלי חמצן שהוחזקו שם בתנאים לא תקניים בעליל, התפוצצו זה אחר זה בקולות נפץ אדירים שהרעידו את כל העיר, גרם לשריפות בכל האזור והפסקות חשמל, נסי נסים שלא היו אבידות בנפש.. הרי יש לנו עסק עם יהודי יקר מאוד שמוסר נפשו בעשיית חסד לחולים ולנזקקים. אולם חוקי הבטיחות לא נלקחים בחשבון.
אצטט קטע קטן מאחד העיתונים: "...קשה להאמין שטרגדיה כה גדולה שמימית שכזו, תצטמצם לשאלות כה קטנות יחסית כמו תיקון תשתיות והרחבת מעברים. לא סביר שבגלל זה איבדנו כל כך הרבה נשמות יקרות, אהובות ומאירות..." ובקטע אחר בעיתון מכובד לבלר מסוים אף דוחה מאה תוכחות עם ליצנות אחת ומתאמץ לתת לנו הרגשה של חילוניות כשאנו מעלים את הטיעון הנ"ל.
אני רוצה להתייחס להשקפה המעוותת. לא מדובר על הרחבת מעברים בלבד מדובר בכל ההתיחסות של הציבור החרדי לנושא שמירת הנפש. אמרו צדיקים, חוקי הטבע שברא הקב"ה קדושים הם וחביבים עליו יתברך מאוד ואסור לזלזל בהם! ואמרו עוד, אם אדם, לא נזהר בכביש ולא הסתכל היטיב אנה ואנה כשעבר אפילו שהוא עסוק בסוגיא עמוקה ובא רכב ושלח אותו לג"ע אין זה ענין טכני של סיבה ותוצאה, אלא חטא ועונש... החטא הוא זלזול בחוקותיו של הקב"ה החשובות עליו יתברך מאוד, והעונש הוא עונש מוות רח"ל. ראו נא את דברי רש"י על הפסוק "אל תרגזו בדרך" בפרשת ויגש 'אל תתעסקו בדבר הלכה שלא תרגז עליכם הדרך'.

דרך ההענשה של 'מידה כנגד מידה' אמור להאיר את עינינו מה עלינו לתקן וכאמור. אולם אליה וקוץ בה, אין הדברים פשוטים כל עיקר. כי בד"כ העונש והסיבה שלו נתונים לפרשנות, והנגיעות שולטות מאוד ולא תמיד יגיע האדם למסקנה נכונה מהו באמת הליקוי שעליו לתקן, ובפרט כשאחרים 'עוזרים' לו לערוך את חשבון נפשו . הבעיה מתחזקת שבעתיים באסונות ציבוריים, כל אחד מתיימר לפרש את הסיבה שהביאה את העונש לפי ראייתו המשוחדת, ומה גם שהופך למין פוליטיקה כשכל חוג מתאמץ לנמק את האסון מתוך דיעות קדומות פרטיות שלו, העונש בא על חטא שלדעתו ממילא צריך לתקן, ומחזק בכך את שיטתו...בזמן שלעומד מן הצד נראה שאין לדברים שחר. דוגמא לדבר הוא אסון מירון שגבה 45 נשמות קדושות וטהורות [לא כולל אלו שנשארו צמחים לכל חייהם או הורים שהתמוטטו אח"כ מתוך צער], ואסונות נוספים שפקדו את היהדות החרדית בעת האחרונה.
לדוגמא באסון מירון אלו הדוגלים באיסור פאות לנשים בטוחים בכך, וגם הדביקו פלקטים גדולים ועצומים כדי לשכנע אחרים שהאסון בא כעונש על ענין זה... אף שהאסון דוקא קרה אצל גברים... הקנאים שכועסים שהמדינה רוצה להשתלט על מתחם הציון בטוחים וגם פירסמו קונטרסים, שזה מגיע בגלל שלא עושים מספיק לבלום אותם [אף שאם המדינה היתה לוקחת את המתחם מזמן וגולחת את כל הגרוטאות והמבנים הלא חוקיים לא היה קורה האסון... אחרים טוענים שהאסון באה כתוצאה משנאת חינם שהרי הרגו אחד את השני...אף שאלו שנהרגו הם דוקא הנשמות העדינות וחלקם אף אינם יודעים שנאת חינם מהו וכן הלאה על דרך זה. [כמובן שיש לדחות הטענות שהעלנו אבל אלה הם רק דוגמאות].
בנתיים קרה האסון גם בחסידות קרלין בירושלים וגבה חייהם של 3 נשמות טהורות, מאז נוסף גם האסון בארה"ב במיאמי פלורידה שיהודים חרדים רבים קיפדו בו את חייהם. ואם נצרף גם את האסון בהלוויתו של פוסק הדור הרב וואזנר זצ"ל שגבה כמה נפשות זכות מישראל הרי לנו ארבע אסונות נוראיות ציבוריות. ואצל הציבור החרדי דוקא! הדבר פלא שהצד השווה של ארבעת האסונות הללו - לפי הנראה לעיני בשר - הוא זלזול בבטיחות כידוע בכל אחד מהם. לא מדובר בפיגוע, שריפה, מלחמה או כל צרה אחרת, רק מה שאנשים גורמים לעצמם ע"י זלזול בחוקי הבטיחות דהיינו זלזול בחוקי הטבע שבבריאה שחביבים מאוד על הקב"ה כמבואר בחז"ל והאריכו בכך הראשונים.
כדי לקבוע על מה בא העונש לפי הכלל של מידה כנגד מידה קשה וכנ"ל אבל קיים גם מהלך של סיבה ותוצאה ולא דרך הענשה ומשמע בחז"ל שזה מהלך ברור ביותר והוא מבוסס על הפסוק "בור כרה ויחפרהו ויפול בשחת יפעל" תהלים פרק ז' פסוק ט"ז, ואין כאן המקום להאריך ולהרחיב
ובכל זאת, תנסה רק להגיד שבא בגלל זלזול בכללי בטיחות וכדומה, יגידו שאתה חצי חילוני...שאתה תולה הדבר בסיבה גשמית ולא באיזה חטא רוחני.
"האמת ממי שאומרו"
אדם לאדם
הודעות: 5
הצטרף: ה' דצמבר 16, 2021 11:49 am

Re: אסון מירון לאור ההלכה

שליחה על ידי אדם לאדם »

אני רוצה להוסיף ולהביא ראיה מהשקפתם הקדושה של חז"ל עד כמה שאסור לרדת ולהדחיק סיפורים כאלה.
שנה אחת בעת הקרבת קרבן פסח נתמעך זקן אחד והיו קוראין פסח זה פסח מעוכין..............
עד כדי כך! כל הפסח נקרא על שם טרגדיה זאת. זקן אחד נדחף ונתמעך וקראו את הפסח פסח מעוכין ולמה? כדי לזכור ולא לעבור לסדר היום. ואנחנו לא למדנו לקח, כשנתמעכו יותר מיהודי אחד ולא זקנים בהלווייתו של הפוסק הגדול הרב וואזנר זצ"ל. בשעת מעשה דיברו גדולות ונפלאות אבל מהר מאוד חזר כל אחד לסדר יומו. לפי ההשקפה האמיתית השקפת התורה היינו אנחנו, הציבור החרדי, חייבים להקים וועדת חקירה מחוץ להוועדה של הממשלה החילונית שלא בטוח שבקשת האמת נר לרגליהם.
שלח תגובה